19-06-2023
De veiligheidsrisico's voor de spoorweginfrastructuur zijn divers en variëren van incidentele betreding en dagelijkse misdrijven zoals zakkenrollen en graffiti tot de ernstigere risico's van diefstal en sabotage.
In oktober vorig jaar werden grote delen van het Noord-Duitse spoorwegnet urenlang afgesloten als gevolg van gerichte sabotagedaden. Dergelijke incidenten verstoren niet alleen de reisplannen, maar kunnen ook nadelige financiële gevolgen hebben.
DIEFSTAL EN SABOTAGE
Hoewel ernstige sabotage-aanvallen relatief zeldzaam zijn, is opportunistische en gerichte schade aan de spoorweginfrastructuur - zoals vandalisme en diefstal - helaas wijdverspreid. Met name metaal- en kabeldiefstal is een belangrijk punt van zorg in de sector.
Volgens Network Rail in het Verenigd Koninkrijk kost kabeldiefstal het bedrijf jaarlijks miljoenen ponden. Alleen al in 2018 veroorzaakte kabeldiefstal meer dan 60.000 minuten vertraging op de spoorwegen van het land.
In 2020 ontmantelde Europol een groep metaaldieven die vermoedelijk voor meer dan 1 miljoen euro schade hadden aangericht aan de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF.
De NMBS, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, meldt dat 40 % van de vertragingen te wijten is aan derden, zoals indringers, voertuigen die overwegen blokkeren of kabeldiefstal.
OMHEININGEN LANGS DE SPOORWEGEN
Een van de belangrijkste strategieën die in de sector worden gebruikt om vandalisme en diefstal tegen te gaan, is het fysiek beperken van de toegang tot de spoorweginfrastructuur met een omheining.
Onze Securifor® en Nylofor® afrasteringspanelen van zwaar gelast veiligheidsgaas, bieden betrouwbare en doeltreffende beveiliging en bescherming om verschillende risiconiveaus in de verschillende spoorwegsectoren te beperken.
Voor gebieden met een hoog risico, zoals treinstations, raden wij onze hoogbeveiligde Securifor-systemen aan, terwijl Nylofor de beste beveiliging/prijsverhouding biedt, vooral voor lange afstanden langs de sporen.
VERTRAGEN:
de Securifor® omheiningen bieden effectieve bescherming tegen eventuele doorbraak-/inbraak- of klimpogingen van criminelen door bressen lang genoeg te vertragen. Zo heeft het beveiligingspersoneel voldoende tijd om op eventuele incidenten te reageren.
AFBAKENEN EN AFSCHRIKKEN:
de Nylofor® afrasteringen voorkomen dat occasionele indringers grenzen overschrijden door duidelijk aan te geven dat het omheinde gebied alleen voor bevoegde personen is. De omheining moet er robuust uitzien om opportunistische criminelen af te schrikken.
KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER ONZE OMHEININGSPANELEN
ONZE REALISATIES
Locatie: Lijn 50A tussen Gent en Brugge, België
Doelstelling: Kosteneffectieve maar stevige omheining langs de drukke spoorlijn 50A, om indringers en koperdieven tegen te gaan. De projectleiders van TUC Rail vertrouwden hiervoor op de knowhow van Betafence.
De Betafence oplossing : Nylofor® 2DXL-panelen (1,8 m hoog), gecombineerd met Bekafix-palen met metalen bevestigingsklemmen en beveiligingsset. Aan de onderkant van de omheining werden betonplaten aangebracht.
Voordelen van de voorgestelde oplossing : het Nylofor® 2D XL-paneel heeft een breedte van 3 m, wat betekent dat er minder palen nodig zijn in vergelijking met de standaard paneelbreedte van 2,5 m. De sterkte van de Bekafix-paal werd berekend voor een windbelasting van 138 km/u en wanneer deze samen met Bekafix-klemmen en een beveiligingsset worden geïnstalleerd, wordt de oplossing robuuster en wordt sabotage moeilijker. De installatiekosten worden ook beperkt door de gemakkelijke integratie van de betonplaten met de Bekafix-palen dankzij het unieke ontwerp.
Resultaat: De voorgestelde oplossing beveiligt doeltreffend het traject.
KLIK HIER OM UW PROJECT TE BESPREKEN